Η ακμή είναι η πιο συχνή πάθηση του δέρματος. Περισσότερο οι έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες υποφέρουν από αυτή την νόσο, αλλά μπορεί να συμβεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες. Τα τελευταία χρόνια, έχει γίνει μεγάλη πρόοδος στη θεραπεία της ακμής.

Συμπτώματα της ακμής

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η ακμή είναι μόνο σπυράκια. Τα συμπτώματα της ακμής είναι τα εξής:

• Φαγέσωρες (ανοιχτοί και κλειστοί – μαύρα και άσπρα στίγματα)
  • Βλατίδες (κόκκινες βλάβες)
  • Φλύκταινες (κόκκινες βλάβες με λευκό κέντρο)
  • Κύστεις
  • Οζίδια
  • Ουλές

Η ακμή μπορεί να εμφανίζεται στο πρόσωπο, στην πλάτη, στο στήθος, το λαιμό, στους ώμους και τα μπράτσα.

Τι προκαλεί την ακμή

Η ακμή εμφανίζεται για πρώτη φορά όταν ένας πόρος στο δέρμα αποφράσσεται. Φυσιολογικά, τα νεκρά κύτταρα πέφτουν από την επιφάνεια του δέρματος κάθε μέρα. Το δέρμα επίσης παράγει σμήγμα, (λιπαρότητα) που αποτρέπει το δέρμα μας από την ξηρότητα. Όταν η παραγωγή σμήγματος αυξάνεται κατά τη διάρκεια ορισμένων φάσεων της ζωής, η υπερβολική λιπαρότητα μπορεί να προκαλέσει τα νεκρά κύτταρα του δέρματος αντί να πέσουν συσσωρεύονται μέσα στο θύλακα. Ένα είδος βακτηριδίου που ζει στο δέρμα ονομάζεται P. Acnes.

Μέσα στους θύλακες, τα βακτηρίδια έχουν ένα ευνοϊκό περιβάλλον και πολλαπλασιάζονται πολύ γρήγορα, ειδικά εάν υπάρχει μεγάλη λιπαρότητα. Όταν αλλάζουν οι ορμόνες κατά την εφηβεία, αυξάνει την παραγωγή σμήγματος στο δέρμα. Ο συνδυασμός των βακτηρίων και της λιπαρότητας στους θύλακες είναι ερεθιστικός για το γύρω δέρμα και έτσι δημιουργείται φλεγμονή. Μερικές φορές η φλεγμονή είναι ιδιαίτερα έντονη και μπορεί να καταλήξει στην εμφάνιση οζώδους ή κυστικής ακμής.

Συνολικά οι 4 παράγοντες που ευθύνονται για την ακμή είναι οι εξής:

• Αυξημένη παραγωγή σμήγματος
  • Απόφραξη του σμηγματογόνου θυλάκου
  • Το προπιονικό βακτηρίδιο της ακμής (P. Acnes)
  • Η φλεγμονή

Όλα τα παραπάνω γίνονται λόγω ευαισθησίας στις ορμόνες (ανδρογόνα).

Ποιά είναι τα οφέλη της θεραπείας ακμής;

Η θεραπεία έχει πολλά οφέλη. Εάν υπάρχει σοβαρή ακμή, που αποτελείται από βαθιά και συχνά επώδυνα εξογκώματα που ονομάζονται κύστεις και οζίδια, η αποτελεσματική θεραπεία μπορεί να αποτρέψει τα σημάδια (ουλές). Παραπληροφόρηση σχετικά με τη θεραπεία της ακμής είναι πολύ διαδεδομένη.

Πέντε σημαντικά στοιχεία σχετικά με θεραπεία της ακμής θα πρέπει να είναι γνωστά:

1. Χρειάζεται αρκετός χρόνος για να δούμε αποτελέσματα (τουλάχιστον 4-8 εβδομάδες)
  2. Θεραπεία “Από μια μέρα στην άλλη” δεν υπάρχει.
  3. Η θεραπεία μπορεί να βοηθήσει στο να βελτιώσει την υπάρχουσα ακμή αλλά λειτουργεί καλύτερα επίσης και για την πρόληψη νέων βλαβών.
  4. Για να συνεχιστούν τα καλά αποτελέσματα, θα πρέπει να συνεχιστεί η θεραπεία, ακόμα και αφού έχει καθαρίσει το δέρμα.
  5. Όταν υποχωρεί η ακμή, αφήνει συχνά κόκκινα ή καφέ επίπεδα σημάδια, τα οποία σταδιακά θα φύγουν μετά από αρκετούς μήνες. Αυτά δεν είναι απαραίτητα μόνιμες ουλές.

Πώς αντιμετωπίζεται η ακμή;

Ο Δερματολόγος προσαρμόζει την θεραπεία της ακμής ανάλογα για κάθε ασθενή. Πριν να συστήσει μια θεραπεία, ο δερματολόγος πρέπει να γνωρίζει ορισμένες σημαντικές πληροφορίες. Ο δερματολόγος πρέπει να γνωρίζει εάν υπάρχει:

• Την προηγούμενη θεραπεία.
  • Εγκυμοσύνη
  • Θηλασμός
  • Προσπάθεια εγκυμοσύνης

Η θεραπεία της ακμής περιλαμβάνει:

Τοπικά σκευάσματα

Φάρμακα από το στόμα (Αντιβιωτικά – ορμόνες – Παράγωγα της βιταμίνης Α)

Φωτοθεραπεία

Επεμβατική θεραπεία (Laser, peelings, κλπ)

Με τις μεγάλες σημερινές δυνατότητες η θεραπεία, κάθε είδους ακμής είναι δυνατή.

Δείτε Video με τον κ. Κατσάμπα να μιλάει για Ακμή

Η συνέντευξη του καθηγητή είναι από 1:42:00 έως 1:55:00