Η υπερμελάγχρωση (κηλίδες με καφετί χρώμα) του προσώπου είναι ένα συχνό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς που απευθύνονται στο δερματολόγο. Συχνές δυσχρωμίες του προσώπου που χαρακτηρίζονται από υπερμελάγχρωση περιλαμβάνουν το μέλασμα (χλόασμα), τις ηλιακές κηλίδες, και την μεταφλεγμονώδη υπερμελάγχρωση.

Κύρια αιτία των υπερμελαγχρώσεων είναι η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία (ηλιακή ή τεχνητή υπεριώδη ακτινοβολία/solarium), όπως υποδηλώνεται από την εκλεκτική εντόπιση της υπερμελάγχρωσης στα φωτοεκτεθειμένα μέρη του σώματος, και κυρίως στο πρόσωπο.

Τα άτομα με σκουρότερο χρώμα δέρματος έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης υπερμελάγχρωσης ενώ η γενετική προδιάθεση, και ακατάλληλα καλλυντικά έχουν επίσης συσχετιστεί με την εμφάνιση υπερμελαγχρώσεων.

Η υπερμελάγχρωση είναι αποτέλεσμα της αυξημένης εναπόθεσης μελανίνης (καφέ χρωστικής) στο δέρμα, με αποτέλεσμα της εμφάνισης των καφετιών κηλίδων.

Αιτίες

Η αιτία του μελάσματος δεν είναι ακόμα σαφής. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν στο μέλασμα. Αυτοί περιλαμβάνουν:

• Το οικογενειακό ιστορικό
  • Εγκυμοσύνη ή χρήση αντισυλληπτικών
  • Φωτοτοξικά φάρμακα
  • Έκθεση στον ήλιο
  • Για τις γυναίκες, οι ορμόνες φαίνεται να προκαλούν την εμφάνιση μελάσματος. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, το μέλασμα (που συχνά αποκαλείται “χλόασμα” ή “μάσκα της εγκυμοσύνης”) μπορεί να οφείλεται στην αύξηση της παραγωγής ορμονών.

Θεραπεία

Οι διαθέσιμες θεραπείες για τις υπερμελαγχρώσεις του προσώπου περιλαμβάνουν:

• Λευκαντικές κρέμες
  • Peelings
  • Lasers (Fraxel Restore)
  • Αποφυγή έκθεσης στον ήλιο
  • Αντιηλιακά

Οι λευκαντικές κρέμες θεωρούνται η θεραπεία εκλογής για το μέλασμα, τόσο για την αντιμετώπισή του όσο και ως θεραπεία συντήρησης στη συνέχεια. Στοχεύουν να μειώσουν τις χρωματικές αλλοιώσεις, καθώς και να αποτρέψουν την μελλοντική τους εμφάνιση. Οι συνηθέστερα χρησιμοποιούμενοι λευκαντικοί παράγοντες που έχουν δείξει αποτελεσματικότητα και κλινική βελτίωση, περιλαμβάνουν την υδροκινόνη, την τρετινοϊνη, το αζελαϊκό οξύ, το κοζικό οξύ ή και τους συνδιασμούς των παραπάνω ουσιών.

Η ανταπόκριση των υπερμελαγχρώσεων στις θεραπείες εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως το βάθος της μελανίνης στο δέρμα (εάν είναι επιφανειακά ή βαθύτερα), το χρώμα του δέρματος του ασθενούς (φωτότυπος), συνοδούς επιβαρυντικούς παράγοντες και τον τύπο της υπερμελάγχρωσης. Το μέλασμα αποτελεί θεραπευτική πρόκληση καθώς μπορεί να απαντά δύσκολα στη θεραπεία, χρειάζεται συνδυασμό θεραπειών για καλύτερο αποτέλεσμα, ενώ μπορεί να επανεμφανίζεται μετά τη διακοπή της θεραπείας. Για την καλύτερη αντιμετώπιση των υπερμελαγχρώσεων του προσώπου μπορεί να προτείνεται συνδυασμός θεραπειών καθώς και συνέχιση με θεραπεία συντήρησης για τη διατήρηση της βελτίωσης.

Λαμβάνεται υπόψη πως δεν υπάρχει μια ιδανική θεραπεία για όλες τις περιπτώσεις και ότι η θεραπεία θα πρέπει να εξατομικεύεται.